Інновації та інноваційна
діяльність школи
Головним завданням школи є розвиток творчої особистості як вчителя так і
учня, створення умов для повноцінного фізичного, інтелектуального та духовного
розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу. Цьому сприяє впровадження
інноваційних технологій.
Інноваційна діяльність вимагає від сучасного вчителя мобілізації творчого
потенціалу з метою надання якісних освітніх послуг, підготовки
конкурентноспроможного випускника школи. Вчителями використовуються інновації
навчальні і виховні.
До навчальної відносяться технології :
-
кооперативно-групового навчання;
-
особистісно-зорієнтованого навчання;
-
профільне навчання;
-
інформаційні технології навчання;
-
робота в програмах «Курс «Школа», проектної технології, програма
розвитку дітей 5-ти річного віку «Дай руку першокласнику»;
-
технологія компетентнісного підходу в освіті;
-
здоров′язберігаючих технологій;
-
технології ситуації успіху;
До виховних:
- національне виховання;
- громадянське виховання.
Принципи
інноваційної діяльності педагога
Інноваційна діяльність педагога
передбачає дотримання таких принципів:
1. Принцип
інтеграції освіти. Вимагає уваги до кожної дитини як особистості, орієнтації на
формування громадянина з високими інтелектуальними, моральними, фізичними
якостями.
2. Принцип
диференціації та індивідуалізації освіти. Потребує забезпечення умов для
розвитку здібностей кожного вихованця. максимальний розвиток здібностей дитини,
незалежно від соціально-економічного та суспільного статусу її сім'ї, статі,
національності, віросповідання.
3. Принцип демократизації освіти. Передбачає
створення передумов розвитку активності, ініціативи, творчості учнів і
вчителів, залучення громадськості в управлінні школою.
Здійснення
цих принципів передбачає зміну характеру освітньої системи, змісту, методів,
форм, технологій навчання й виховання. Метою освіти за таких умов є вільний
розвиток індивідуальних здібностей, мотивів, особистісних цінностей
різнобічної, творчої особистості.
Отже, у
структурі професійно спрямованої особистості педагога готовність до
інноваційної діяльності є показником його здатності нетрадиційно вирішувати
актуальні для особистісно-орієнтованої освіти проблеми.
Вимоги до педагога інноваційного спрямування
Педагог
інноваційного спрямування повинен вміти реалізовувати:
–
педагогічний гуманізм (довіра до вихованців, повага до їх особистості,
гідності, впевненість у своїх здібностях і можливостях; відчуття змін в
цінностях освіти: не засвоєння формальних знань і навичок, а гуманність стосунків,
свобода самовиявлення, культивація індивідуальності, творча самореалізація
особистості);
– емпатійне
розуміння вихованців (прагнення і вміння відчувати іншого як себе, розуміти
внутрішній світ вихованців, сприймати їх позиції); – співробітництво (поступове
перетворення вихованців на співтворців педагогічного процесу; володіння
культурою спілкування);
– діалогізм
(уміння слухати дитину, цікавитися її думкою, розвивати міжособистісний діалог
на основі рівності, взаємного розуміння і співтворчості);
–
особистісна позиція (творче самовираження, за якого педагог постає перед
вихованцями не як позбавлений індивідуальності функціонер, а як особистість,
котра має свою думку, відкрита у вираженні своїх почуттів, емоцій;
удосконалення у своїй професії – набуття компетентності, яка дає можливість
справлятися з різними ситуаціями).
Десять професійних і особистісних якостей педагога
підготовленого до інноваційної діяльності
Педагог,
який підготовлений до інноваційної професійної діяльності має такі професійні й
особистісні якості:
1.
Усвідомлення цілей освітньої діяльності у контексті актуальних педагогічних
проблем сучасної школи. Врахування та розвиток індивідуальних здібностей учнів
їх інтересів і потреб, потреб окремого учня та суспільства в цілому.
2. Осмислена
в контексті сучасності педагогічна позиція. Уміння відповідно до нововведень у
науці і практиці по-новому формулювати освітні цілі з предмета, певної
методики, досягати і оптимально переосмислювати їх під час навчання.
3. Здатність
вибудовувати цілісну освітню програму навчання і виховання, яка враховувала б
індивідуальний підхід до дітей, освітні стандарти, нові педагогічні орієнтири.
4. Вміле
поєднання вчителем сучасної йому реальності з вимогами особистісно-орієнтованої
освіти, коригування освітнього процесу за критеріями інноваційної діяльності.
5. Здатність
бачити індивідуальні здібності дітей і навчати відповідно до їх особливостей.
6. Вміння
продуктивно, нестандартно організувати і проводити навчання й виховання,
забезпечуючи розвиток творчості дітей через використання інноваційних
технологій.
7.
Застосування форм і методів інноваційного навчання, яке передбачає врахування
особистого досвіду і мотивів вихованців, використання доступних для дітей форм
рефлексії та самооцінки.
8. Адекватно
оцінювати, стимулювати відкриття та форми культурного самовираження вихованців,
здатність бачити позитивний розвиток учнів.
9. Уміння
аналізувати зміни в освітній діяльності, в розвитку особистісних якостей
вихованців.
10.
Здатність і прагнення до особистісного творчого розвитку, рефлексивної
діяльності, усвідомлення значущості, актуальності власних інноваційних пошуків
і відкриттів.
Немає коментарів:
Дописати коментар